Allmenne betingelser og vilkår for salg

1. GENERELT

Disse allmenne betingelser og vilkår for salg ("Vilkårene") gjelder fra 5/11 2024 og gjelder for alle tilbud, kampanjer, bestillinger, ordrebekreftelser, leveranser, fakturaer eller avtaler om salg av produkter (inkludert originale reservedeler, forbruksmateriell og tilbehør) og tjenester ("Produkt" eller "Produkter") i BSH Husholdningsapparater AS ("BSH") nettbutikk tilgjengelig via www.bosch-home.no ("Nettstedet") til BSHs kunder ("Kunden").

Vilkårene og betingelsene for bruk av Nettstedet er tilgjengelige her (Vilkår for bruk av nettstedet).

For å kunne oppfylle Kundens Bestilling (som definert nedenfor), må BSH samle inn og lagre noen av Kundens personopplysninger. BSH samarbeider også med en rekke tjenesteleverandører (transportagenter og betalings- og fordringshåndteringstjenester) og kan dele personopplysninger når det er nødvendig for å oppfylle Kundens Ordre. Informasjon om hvordan BSH håndterer personopplysninger og informasjonskapsler er tilgjengelig her (Personvernerklæring).

Ved å legge inn en Bestilling på Nettstedet og akseptere disse Vilkårene, bekrefter Kunden at han/hun er i stand til å inngå bindende avtaler på egne vegne, og at han/hun foretar kjøp til privat bruk og ikke for videresalg. Dersom Kunden er en forbruker som definert i Lov av 21.06.2002 nr. 34 Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven) ("Forbruker"), bekrefter Forbrukeren at han eller hun er fylt 18 år på bestillingstidspunktet. Dersom Kunden ikke er å anse som forbruker, gjelder ikke punkt 8, og Kunden er ikke omfattet av og har ikke rett til å benytte seg av reklamasjonsretten og garantien i punkt 9 eller de utvidede garantiene i punkt 10.

For Kunder som kjøper gjennom en bedrift eller bruker et firmanavn på kvitteringen, gjelder Lov av 13.05.1988 nr. 27 Lov om kjøp (kjøpsloven). Angrerett og returrett gjelder ikke for Produkter som anses som elektroniske komponenter.

Kundens Bestilling og aksept av disse Vilkårene ved å krysse av i bekreftelsesboksen som en del av utsjekkingsprosessen skal anses som en bindende aksept av Vilkårene, med unntak av eventuelle andre vilkår som følger av handel, sedvane eller bransjepraksis. Avvik fra Vilkårene er kun bindende for BSH i den grad de er skriftlig godkjent av en autorisert representant for BSH. I tilfelle motstrid mellom Vilkårene og andre vilkår som er skriftlig avtalt mellom BSH og Kunden, skal de sistnevnte ha forrang.

BSH forbeholder seg retten til å endre eller modifisere Vilkårene når som helst og uten forvarsel. Eventuelle endringer vil imidlertid ikke påvirke eksisterende Bestillinger, der Vilkårene som var gjeldende på tidspunktet for Bestillingen, skal fortsette å gjelde.

Gjeldende lovgivning kan til enhver tid kreve at visse opplysninger skal gis skriftlig til Forbrukeren. Ved å akseptere Vilkårene samtykker Forbrukeren i at all informasjon som skal gis skriftlig til Forbrukeren kan gis via tekstmelding, e-post eller ved at BSH publiserer informasjonen på Nettstedet, og at slik informasjon skal anses å ha blitt gitt til Forbrukeren i samsvar med kravene til skriftlig kommunikasjon i henhold til gjeldende lov. Dette vilkåret påvirker ikke Forbrukerens rettigheter i henhold til lov.

2. PRODUKTER

Produktene og deres viktigste egenskaper er beskrevet på Nettsiden. BSH forbeholder seg retten til å gjøre mindre tekniske endringer som ikke påvirker Produktets funksjon, til å endre sammensetningen, egenskapene eller utvalget av Produkter på Nettstedet og presentasjonen eller emballasjen av Produktene. Dette gjelder imidlertid ikke for bestillinger som allerede er lagt inn, med mindre slike endringer er lovpålagt.

Produktbildene på Nettstedet er kun ment som illustrasjoner. Selv om vi har gjort vårt ytterste for å sikre at fargene vises nøyaktig, kan det ikke garanteres at måten fargene vises på enheten din på, gjenspeiler Produktets sanne farge. Produktet kan derfor avvike noe fra bildene på Nettstedet.

3. BESTILLING OG ORDREBEKREFTELSE

Kunden legger inn en bestilling ved å fullføre den elektroniske kassen på Nettstedet ("Bestillingen"). Før Kunden aksepterer og fullfører Bestillingen, skal Kunden sjekke bestillingsoversikten og dens leverings- og kontaktinformasjon. Bestillingen utgjør et bindende tilbud fra Kunden om å kjøpe Produktene som er beskrevet i Bestillingen ("Bestilte Produkter"). Etter at en Bestilling er lagt inn, vil Kunden motta en e-post fra BSH som bekrefter mottakelsen av Bestillingen ("Ordrebekreftelse"). Denne Ordrebekreftelsen sendes automatisk og utgjør kun en bekreftelse på mottak av Bestillingen, og er således ikke en bekreftelse på at Bestillingen er akseptert eller at det er inngått en bindende kjøpsavtale mellom Kunden og BSH.

En bindende kjøpsavtale ("Avtale") mellom Kunden og BSH er inngått når BSH har akseptert Kundens Bestilling hvor Kunden har tilbudt seg å kjøpe de Bestilte Produktene. BSHs aksept av tilbudet skjer ved at BSH sender en e-post som inneholder en betalingsbekreftelse (kvittering) for de Bestilte Produktene. Dersom BSH i forbindelse med behandlingen av en Ordre oppdager at hele eller deler av de Bestilte Produktene ikke er tilgjengelige eller av andre grunner ikke kan leveres til Kunden, vil BSH umiddelbart, og senest syv (7) dager etter at Ordren ble lagt inn, informere Kunden om dette, og Ordren vil da bli kansellert. BSH vil da refundere eventuelle beløp som Kunden allerede har betalt til BSH i forbindelse med Bestillingen.

BSH er ikke forpliktet til å levere Bestilte Produkter eller utføre noen annen forpliktelse i henhold til en Avtale før BSH har mottatt endelig bekreftelse på at full betaling av alle beløp som Kunden skylder BSH i henhold til den aktuelle Avtalen er foretatt.

Kunden er ansvarlig for riktigheten av all informasjon som Kunden oppgir til BSH, for eksempel e-postadresse, leveringsadresse og mobiltelefonnummer. Dersom Kunden oppdager at informasjon som er gitt til BSH i forbindelse med en Bestilling er feil, skal Kunden umiddelbart informere BSHs kundeservice om dette via kontaktopplysningene på Nettsiden og i forbindelse med dette også oppgi korrekt informasjon. Hvis det ikke er mulig å korrigere informasjonen på grunn av risiko for svindel eller annen grunn som BSH bestemmer, forbeholder BSH seg retten til å kansellere Bestillingen. BSH vil da refundere eventuelle beløp knyttet til Bestillingen som allerede er betalt av Kunden til BSH.

4. LEVERING

4.1. LEVERING AV PRODUKTER

Leveringsalternativet som tilbys Kunden mot et gebyr, er hjemlevering til dørstokken/stedsgrensen ("Hjemlevering") og tilleggstjenestene som er beskrevet i punkt 5 nedenfor. Før Kunden legger inn en Bestilling, skal Kunden sørge for at han/hun har gjort seg kjent med måten de Bestilte Produktene vil bli levert på og eventuelle vilkår, betingelser og/eller begrensninger for slik levering.

Bestilte Produkter leveres med DHL (eller av underleverandører til DHL). DHL kan ikke levere til øyer som ikke er tilgjengelige med. Oppdragsgiveren skal akseptere delleveranser av Bestilte Produkter.

Leveringstidene som er oppgitt i Ordrebekreftelsen er estimerte leveringstider og er derfor ikke bindende. Hvis den estimerte leveringstiden som er angitt i Ordrebekreftelsen endres på grunn av produksjonsforsinkelser eller andre uforutsette hendelser, vil Kunden bli kontaktet angående en ny leveringsdato, eller hvis levering skal skje etter avtale som beskrevet nedenfor, vil Kunden bli kontaktet for å avtale et nytt tidspunkt. Dersom BSH ikke er i stand til å levere et Bestilt Produkt innen tretti (30) dager etter at Bestillingen ble lagt inn av Kunden, og med mindre en senere leveringsdato er uttrykkelig avtalt mellom BSH og Kunden, har Kunden rett til å kansellere Bestillingen for den delen av det Bestilte Produktet som ennå ikke er levert, og BSH vil da refundere til Kunden ethvert beløp for det Bestilte Produktet som allerede er betalt av Kunden til BSH.

For å bestille leveringstidspunkt skal DHL kontakte kunden etter at ordren er lagt inn for å avtale dag og tidsperiode for levering ("Avtalt tidspunkt"). Kunden vil deretter motta en bekreftelse på det bestilte tidspunktet via e-post/sms. Ved Hjemlevering må Kunden være hjemme på det Avtalte tidspunktet og kunne nås på det oppgitte telefonnummeret. Ved Hjemlevering er Kunden ansvarlig for å bringe det Bestilte Produktet inn i hjemmet. Det Bestilte Produktet er levert og risikoen for det Bestilte Produktet går over på Kunden når det fysisk er overlevert til Kunden eller til en mottaker av leveransen som Kunden har utpekt. Kunden skal kunne identifisere seg ved levering og fremvise gyldig legitimasjon. En person som er utpekt til å ta imot leveransen på vegne av Kunden, må være minst 18 år gammel og kunne fremvise både sitt eget og Kundens ID-dokument for at leveransen skal kunne gjennomføres.

Dersom Kunden ønsker å avbestille eller ombooke et Avtalt tidspunkt, må Kunden gjøre dette minst 48 timer før Avtalt tidspunkt. Avbestilling eller ombooking gjøres direkte til BSH. Dersom en avbestilling eller ombooking skjer senere enn 48 timer før Avtalt tidspunkt, forbeholder BSH seg retten til ikke å refundere Kunden eventuelle kostnader BSH har pådratt seg i forbindelse med den planlagte leveransen. Kunden vil også måtte betale for en ny levering av det Bestilte Produktet. Kostnaden for en ny levering vil ikke overstige 585 NOK. Dette påvirker ikke Forbrukerens rettigheter i henhold til lov.

Dersom Kunden ikke tar imot det Bestilte Produktet på leveringstidspunktet, og dette ikke skyldes forhold som BSH er ansvarlig for, forbeholder BSH seg retten til ikke å refundere eventuelle kostnader BSH har hatt i forbindelse med leveransen eller kostnader for tilleggstjenester som er bestilt og som skal utføres i forbindelse med leveransen til Kunden. Dersom Kunden ønsker en ny levering av det Bestilte Produktet, skal Kunden kontakte DHL eller BSHs kundeservice. Kostnaden for omleveringen og eventuelle tilleggstjenester bestilt av Kunden skal betales av Kunden. Dersom kunden ikke bestiller ny levering av det Bestilte Produktet, eller dersom slik levering ikke er bestilt innen 14 dager etter at første leveringsforsøk mislyktes, kan BSH heve Avtalen ved å informere Kunden om dette.

En slik kansellering skal ikke medføre noen forpliktelse for BSH til å betale noen kompensasjon eller annet vederlag til Kunden, annet enn en refusjon av beløpet som Kunden har betalt til BSH for det Bestilte Produktet. BSH kan eventuelt trekke fra det beløpet som skal refunderes, eventuell verdiforringelse av det Bestilte Produktet siden første leveringsforsøk, eventuelle kostnader som BSH har pådratt seg som følge av den manglende leveringen og/eller eventuelle kostnader for tjenester som er bestilt og som skal utføres i forbindelse med leveringen. Kunden erkjenner at en eventuell verdiforringelse av det Bestilte Produktet siden første leveringsforsøk kan utgjøre en del av den totale verdien av det Bestilte Produktet.

Hvis et Bestilt Produkt av en eller annen grunn blir skadet under transport, må Kunden sørge for at dette noteres på fraktbrevet ved mottak (i tilfelle synlige skader på emballasjen og/eller Produktet) og varsle sjåføren.

Hvis det Bestilte Produktet er skadet under transport, skal det ikke brukes eller installeres. Transportskadede Produkter må meldes til BSHs kundeservice via dette kontaktskjemaet, chat eller telefon så snart Kunden mottar Produktet. Kunden må da legge ved bilder av både ytter- og inneremballasjen og av det skadede Produktet. Skade omfatter både synlige og skjulte skader, noe som betyr at Kunden må pakke ut (ta Produktet ut av emballasjen) og inspisere Produktet nøye. Ved transportskader må Kunden beholde all emballasje.

4.2. SPESIELLE BETINGELSER FOR LEVERING AV RESERVEDELER OG TILBEHØR

Med mindre annet er angitt nedenfor, gjelder punkt 4.1 også for levering av originale reservedeler, forbruksmateriell og tilbehør.

Levering skjer fra BSHs sentrale reservedelslager i Jönköping.

Bestilte Produkter leveres i sin opprinnelige utførelse. BSH kan imidlertid, som nevnt ovenfor i punkt 2, foreta mindre tekniske endringer som ikke påvirker Produktets funksjon.

Levering av det Bestilte Produktet skjer vanligvis samme arbeidsdag. Leveringstiden er 2-4 virkedager for Produkter som befinner seg på reservedelslageret i Jönköping. Hvis Produktet befinner seg på reservedelslageret i Tyskland, leveres det innen 7-9 virkedager.

Ved betaling med kredittkort er fraktkostnaden 75 NOK inkludert mva.

5. TILLEGGSTJENESTER

INNBÆRING, UTPAKKING OG GJENVINNING AV EMBALLASJE

I forbindelse med Hjemlevering av et Bestilt Produkt har Kunden mulighet til å bestille Hjemlevering med innbæring, Hjemlevering med innbæring med en ekstra person for tunge/store Produkter og utpakking av det Bestilte Produktet og gjenvinning av emballasjen. Tjenesten kan kun bestilles i forbindelse med Hjemlevering og kan ikke kjøpes separat.

Kunden plikter å sørge for at Kunden har beskyttet gulv, vegger og terskler og tatt ekstra forholdsregler for vegger og tak i trange rom, og at det ellers er fri bane for levering av det Bestilte Produktet og mulig å utføre den bestilte tilleggstjenesten. Kunden er også innforstått med at DHLs ansatte bruker verneutstyr som f.eks. vernesko av helse- og sikkerhetsmessige årsaker. DHL er ikke ansvarlig for skader som skyldes at Kunden ikke har sørget for tilstrekkelig beskyttelse av overflater, eller hvis slike skader ikke på annen måte skyldes DHLs feil eller uaktsomhet.

Kunden bør også vurdere følgende:

* Forbrukeren må opplyse om forhold som kan påvirke leveringen, for eksempel vanskelig vei, portkode, etasje, heis, trange/bratte trapper osv.

* Forbrukeren må sørge for at eventuelle hindringer for leveringskjøretøyet og for avhentingen fjernes så langt det er mulig.

* Leveringen skjer så langt en lastebil kan kjøre, og DHL kan ikke ta ansvar for hindringer underveis som låste bommer eller lignende hindringer. Hvis Forbrukeren ikke informerer på forhånd om eventuelle leveringshindringer, kan det føre til at levering ikke er mulig.

* Når leveransen er losset fra lastebilen, transporteres det Bestilte Produktet til det angitte stedet i hjemmet.

* DHL-ansatte tar ikke av seg skoene av hensyn til arbeidssikkerheten. Det er derfor viktig at Forbrukeren beskytter gulvet og også de omkringliggende områdene der Produktet skal plasseres og eventuelle passasjer.

* Kunden må kunne legitimere seg på leveringstidspunktet og fremvise gyldig legitimasjon. En person som er utpekt til å ta imot en levering på vegne av Kunden, må være minst 18 år gammel og kunne fremvise både sitt eget og Kundens ID-dokument for at leveransen skal kunne gjennomføres.

6. PRISER

Alle priser for Produkter og tilleggstjenester er oppført på Nettstedet og inkluderer gjeldende avgifter, inkludert merverdiavgift. Med mindre annet er oppgitt på Nettstedet eller under utsjekkingsprosessen, inkluderer ikke prisene leveringskostnadene. Leveringskostnader er oppført separat på Nettstedet. Leveringskostnadene for reservedeler og tilbehør er angitt i punkt 4.2. BSH forbeholder seg retten til når som helst å endre prisene på Nettstedet og i Vilkårene. Slike endringer vil imidlertid ikke påvirke Bestillinger som allerede er lagt inn dersom Kunden har mottatt en Ordrebekreftelse for Bestillingen per e-post.

I tilfelle prisene på Nettstedet ikke er korrekte og Kunden var klar over dette, eller hvis Kunden, på grunn av den feilaktige informasjonens åpenbare natur, burde ha forstått at dette var tilfelle, forbeholder BSH seg retten til, som avtalt mellom BSH og Kunden, enten å oppdatere Bestillingen med riktig pris eller å ensidig kansellere Bestillingen uten å betale noen kompensasjon eller annen kompensasjon til Kunden som følge av kanselleringen, bortsett fra refusjon av prisen som Kunden har betalt til BSH for det Bestilte Produktet.

Prisen for levering er fastsatt under forutsetning av at denne tjenesten kan utføres under normale omstendigheter. Hvis tilgangen til leveringsstedet er begrenset på grunn av årsaker som for eksempel tilstedeværelse av porter, trange passasjer, trafikkrestriksjoner for tunge kjøretøy, mindre størrelse på heisen, fravær av heiser eller byggeheiser for leveranser til de øverste etasjene, kan BSH kreve et ekstra gebyr for leveransen som er avtalt på forhånd mellom Kunden og BSH eller tjenesteleverandøren som er engasjert av BSH som er ansvarlig for utførelsen av tjenesten. Hvis ingen avtale kan oppnås, forblir det Bestilte Produktet i BSHs eller den av BSH engasjerte tjenesteleverandørens besittelse. BSH forbeholder seg også retten til å si opp Avtalen uten å betale noen form for kompensasjon eller annen erstatning til Kunden i forbindelse med en slik oppsigelse, med unntak av en tilbakebetaling av prisen som Kunden har betalt til BSH for det Bestilte Produktet, med fradrag for eventuelle kostnader som BSH har pådratt seg og/eller eventuell verdiforringelse av det Bestilte Produktet siden det første forsøket på levering. BSH vil heller ikke refundere eventuelle kostnader BSH har pådratt seg som kan henføres til den planlagte leveringen av det Bestilte Produktet eller andre tilleggstjenester som er bestilt av Kunden og som er planlagt utført på leveringstidspunktet for det Bestilte Produktet.

7. BETALING

Betaling kan gjøres med kreditkort, debetkort eller Klarna.

Ved å dele informasjonen på Kundens betalingskort, gir Kunden BSH fullmakt til å belaste betalingskortet med et beløp som tilsvarer det totale beløpet for Bestillingen. Kunden bekrefter samtidig at han eller hun er eier av betalingskortet som skal belastes, og at navnet på betalingskortet er Kundens navn. Kunden skal gi BSH den informasjonen om betalingskortet som er nødvendig for at transaksjonen skal kunne gjennomføres.

Hvis Kunden velger å betale med betalingskort og transaksjonen er autorisert, vil pengene bli reservert på det tidspunktet Bestillingen legges inn, og BSH vil sende en Ordrebekreftelse til Kunden. Pengene vil bli trukket når de Bestilte Produktene er tilgjengelige for levering til Kunden.

Alle betalinger som gjøres via Klarna vil være underlagt separate vilkår og betingelser mellom Kunden og Klarna, og disse inkluderer for eksempel informasjon om hvordan midler reserveres og trekkes fra som en del av betalingsprosessen. Disse vilkårene gjelder kun mellom Kunden og Klarna, og BSH er ikke part i en slik avtale.

BSH skal implementere alle tilgjengelige metoder for å sikre konfidensialiteten og sikkerheten til dataene som overføres på Nettstedet.

8. ANGRERETT

I henhold til Lov av 20.06.2014 nr. 27 Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler (angrerettloven) har en Kunde som Forbruker en angrerett på 14 dager fra den dagen Forbrukeren tar det Bestilte Produktet i besittelse. Hvis de Bestilte Produktene leveres i delleveranser, men alle de Bestilte Produktene var en del av samme Bestilling, starter angrerettsfristen den dagen Forbrukeren overtar de Bestilte Produktene i den siste delleveransen.

Dersom Forbrukeren velger å benytte seg av angreretten, skal BSH tilbakebetale alle betalinger som BSH har mottatt fra Forbrukeren for det Bestilte Produktet.

Dersom Forbrukeren har bestilt mer enn ett Produkt og bare en del av de Bestilte Produktene returneres av Forbrukeren, vil BSH ikke refundere leveringskostnaden i den utstrekning leveringskostnaden ville vært den samme dersom Kunden kun hadde bestilt det/de Produktene som ikke returneres. BSH forbeholder seg også retten til ikke å refundere Forbrukeren for eventuell verdiforringelse som følge av at Forbrukeren har håndtert det Bestilte Produktet i større grad enn det som var nødvendig for å fastslå det Bestilte Produktets egenskaper eller funksjon.

Forbrukeren forstår og aksepterer at ved Bestilling av Produkter som er forbruksvarer, kan disse miste all sin verdi når forseglingen brytes, og i så fall vil BSH ikke refundere prisen på slike Bestilte Produkter.

Hvis Forbrukeren har bestilt en reservedel eller tilbehør, må etiketten med varenummeret som er festet på emballasjen, være intakt.

Dersom Forbrukeren har bestilt en tilleggstjeneste som er utført før Forbrukeren har valgt å benytte seg av angreretten og Forbrukeren har samtykket til at tjenesten utføres før angrefristen på 14 dager er utløpt, er Forbrukeren innforstått med at tjenesten ikke omfattes av angreretten og BSH forbeholder seg retten til ikke å tilbakebetale det Kunden har betalt for den allerede utførte tjenesten.

Angreretten kan utøves ved at Forbrukeren sender en melding til BSH via chat, dette kontaktskjemaet eller per post til følgende adresse:

BSH Husholdningsapparater AS
Postboks 6593 Etterstad
0607 Oslo

Besøksadresse:
Brynsveien 16
0667 Oslo

Forbrukeren kan også kontakte BSHs kundeservice per telefon ved hjelp av kontaktopplysningene som er tilgjengelige på Nettstedet. Melding om bruk av angreretten kan enten gjøres ved å gi BSH et utfylt angrerettskjema som er vedlagt disse Vilkårene og som også er tilgjengelig her, eller ved at Forbrukeren på annen tydelig måte gir BSH melding om sin beslutning om å gå fra Avtalen. Forbrukeren kan også bruke Forbrukerrådets standardiserte angrerettskjema, som er tilgjengelig her.

Dersom Forbrukeren benytter seg av angreretten, skal Forbrukeren returnere de Bestilte Produktene senest 14 dager etter at Forbrukeren har gitt beskjed om sin beslutning om å gå fra Avtalen. Fraktkostnader for retur betales av Forbrukeren. Ved feillevering vil BSH utstede en forhåndsbetalt returfraktseddel. Forbrukeren har mulighet til å få og bruke en returseddel med korrekt returadresse oppgitt av BSH etter å ha kontaktet BSHs kundeservice. Returseddelen vil bli sendt til Forbrukeren for utskrift via e-post, og kan om nødvendig også sendes til Forbrukeren per post. Hvis Forbrukeren ikke bruker en slik returseddel, skal det Bestilte Produktet returneres til følgende adresse:

BSH Husholdningsapparater AS
Postboks 6593 Etterstad
0607 Oslo

Besøksadresse:
Brynsveien 16
0667 Oslo

BSH vil refundere Forbrukeren senest 14 dager fra den dato BSH mottok Forbrukerens beslutning om å benytte angreretten. BSH forbeholder seg imidlertid retten til å holde tilbake tilbakebetalingen inntil BSH har mottatt det Bestilte Produktet i retur, eller inntil Forbrukeren har fremlagt bevis på at det Bestilte Produktet er returnert til BSH. Med mindre annet er avtalt, vil tilbakebetaling skje ved bruk av samme betalingsmåte som Forbrukeren brukte for å betale for de Bestilte Produktene.

Angreretten gjelder ikke for:

* Produkter med brutt forsegling som ikke kan returneres på riktig måte av helsemessige eller hygieniske årsaker, og forseglingen har blitt brutt av Forbrukeren;

* Produkter som er blandet med et annet produkt etter levering på en slik måte at varene ikke kan skilles fra hverandre;

* Produkter som er produsert i henhold til Forbrukerens instruksjoner eller som på annen måte er tydelig personlig tilpasset;

* Produkter som raskt kan forringes eller bli foreldet;

* Akutte reparasjons- eller vedlikeholdstiltak på Forbrukerens initiativ utført av BSH eller en tjenesteleverandør som er autorisert av BSH; eller

* Tilleggstjeneste som er fullført og Forbrukeren har uttrykkelig samtykket til at tjenesten påbegynnes før utløpet av angrefristen og har samtykket til at det ikke er angrerett når tjenesten er fullført.

SPESIELLE VILKÅR FOR AVBESTILLING OG RETUR AV RESERVEDELER OG TILBEHØR

Med mindre annet er angitt nedenfor, gjelder punkt 8 også for angrerett og retur av originale reservedeler, forbruksmateriell og tilbehør.

Når Forbrukeren benytter seg av angreretten, vil Forbrukeren motta et returnummer. Følgeseddel/faktura skal vedlegges det returnerte Produktet, og returnummeret skal fremgå tydelig. Skader som skyldes mangelfull emballering vil ikke bli refundert. Returer kan ikke returneres mot postoppkrav. Vi anbefaler at returer sendes med sporbar post eller rekommandert post. Dette er viktig i tilfelle det returnerte Produktet kommer bort eller blir skadet.

Det Bestilte Produktet må returneres til følgende adresse:

BSH Husholdningsapparater AS
Postboks 6593 Etterstad
0607 Oslo

Besøksadresse:
Brynsveien 16
0667 Oslo

9. SAMSVAR, GARANTI OG REKLAMASJONER

Etter å ha mottatt leveransen, skal Kunden nøye inspisere varene for å sikre at kvaliteten og mengden tilsvarer det som ble avtalt, og notere på fraktbrevet om det er mistanke om skade. Ved transportskader skal emballasjen til det skadede Produktet beholdes, slik at tjenesteleverandøren som BSH har engasjert, kan undersøke den for å forbedre fremtidige transporttjenester. Transportskader skal meldes til BSHs kundeservice innen rimelig tid etter at skaden er oppdaget, og Kunden skal om mulig legge ved bilder av skaden og emballasjen. Dersom deler av Bestillingen mangler ved levering og Kunden ikke er informert om at Bestillingen vil bli levert i deler, skal dette noteres på fraktbrevet og rapporteres direkte til BSHs kundeservice. Det som fremgår av dette punkt 9 påvirker ikke Forbrukerens rettigheter etter loven.

I tillegg til reklamasjonsretten i henhold til forbrukerkjøpsloven, er alle Produkter på Nettstedet dekket av en to (2) års garanti fra datoen for levering av det Bestilte Produktet til Forbrukeren. Vilkårene for garantien finnes her. Disse vilkårene påvirker ikke Forbrukerens lovbestemte rettigheter.

Dersom Forbrukeren vil påberope seg at et Bestilt Produkt er mangelfullt, skal Forbrukeren underrette BSH innen rimelig tid etter at Forbrukeren oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Melding gitt innen to (2) måneder etter at Forbrukeren oppdaget mangelen skal alltid anses å være gitt i rett tid. For å kunne benytte seg av garantien eller reklamasjonsretten må Forbrukeren kunne bevise at Produktet er kjøpt fra BSH via Nettsiden og når kjøpet fant sted, fortrinnsvis ved å fremvise kvitteringen for det aktuelle Produktet eller Ordrebekreftelsen for Bestillingen. Dersom det ved en eventuell reklamasjon viser seg at det Bestilte Produktet ikke er defekt eller at en slik defekt ikke dekkes av garantien eller reklamasjonsretten, forbeholder BSH seg retten til å kreve et undersøkelsesgebyr. Forbrukeren skal på forhånd informeres om slike undersøkelseskostnader av BSH eller av tjenesteleverandøren som BSH har engasjert.

Forbrukeren har rett til å få en mangel som omfattes av reklamasjonsretten eller garantien avhjulpet ved reparasjon eller omlevering av et mangelfritt Produkt dersom dette kan skje uten urimelig kostnad for BSH. BSH har rett til ensidig å bestemme om avhjelp skal skje ved reparasjon eller omlevering, idet det tas hensyn til mangelens betydning, den verdi Produktet ville hatt om det hadde vært mangelfritt og om det andre alternativet for avhjelp kan gjennomføres til vesentlig lavere kostnad for BSH og uten vesentlig ulempe for Forbrukeren. Dersom reparasjon eller omlevering av et mangelfullt Produkt etter BSHs vurdering ikke er mulig eller ikke kan skje innen rimelig tid etter at Forbrukeren har gitt BSH melding om mangelen, har Forbrukeren rett til et prisavslag tilsvarende mangelen eller til å heve kjøpet.

Reklamasjonsretten og garantien gjelder ikke hvis forringelsen eller mangelen på det Bestilte Produktet skyldes:

* misbruk eller feilaktig bruk av det Bestilte Produktet i forhold til bruksanvisningen og/eller instruksjonene på emballasjen til det Bestilte Produktet, herunder bruk av det Bestilte Produktet til andre formål enn det er beregnet for

* en ulykke eller lignende hendelse;

* feilaktig vedlikehold av det Bestilte Produktet;

* enhver endring eller modifikasjon av det Bestilte Produktet som kan føre til skade på det Bestilte Produktet eller til at det Bestilte Produktet ikke lenger fungerer som forutsatt;

* feilaktig installasjon som ikke er utført av BSH eller en BSH-autorisert tjenesteleverandør eller lagring av det Bestilte Produktet; eller

* reparasjoner, modifikasjoner eller service av det Bestilte Produktet utført av andre enn BSH eller en reparatør/verksted utpekt av BSH, eller at det er brukt andre deler enn originaldeler.

Forbrukeren kan kontakte BSH enten via dette kontaktskjemaet, chat eller post sendt til:

BSH Husholdningsapparater AS
Postboks 6593 Etterstad
0607 Oslo

Besøksadresse:
Brynsveien 16
0667 Oslo

Forbrukeren kan også kontakte BSHs kundeservice per telefon ved å bruke kontaktopplysningene på Nettstedet hvis Forbrukeren ønsker å klage på et Bestilt Produkt eller å komme med andre klager. BSH vil bekrefte enhver klage eller misnøye innen to (2) virkedager etter mottak av Forbrukerens melding og vil forsøke å finne en passende løsning så raskt som mulig.

10. UTVIDET GARANTI

I tillegg til reklamasjonsretten og garantien som er angitt i punkt 9, kan en Forbruker også ha rett til en utvidet garanti som angitt for et bestemt Produkt på Nettstedet og som angitt på kvitteringen og/eller Ordrebekreftelsen for det Bestilte Produktet.

Med unntak av garantiens varighet, og med mindre annet er angitt i de separate vilkårene og betingelsene for den utvidede garantien som er angitt på Nettstedet, er den utvidede garantien underlagt de samme vilkårene og betingelsene som garantien som er angitt i punkt 9.

11. INSTALLASJON OG BRUK

Det Bestilte Produktet skal alltid installeres og brukes i samsvar med instruksjonene og advarslene i brukerhåndboken for det Bestilte Produktet. Kunden er ansvarlig for korrekt installasjon av det Bestilte Produktet.

Noen Produkter krever at installasjonen utføres av autorisert og kvalifisert personell for å unngå risiko for skade på eiendom, stedet der installasjonen skal utføres, de Bestilte Produktene og/eller for å unngå personskade, spesielt med hensyn til installasjon, bruk og vedlikehold av gassforbrukende komponenter, elektrisk utstyr, hydrauliske deler og relaterte komponenter. Les og følg derfor alltid den medfølgende brukerhåndboken og instruksjonene på emballasjen til et Bestilt Produkt.

I den grad det er mulig i henhold til gjeldende lov, påtar BSH seg intet ansvar for krav som kan tilskrives feil bruk, håndtering eller installasjon av et Bestilt Produkt. Vær oppmerksom på at Produkter som er skadet under transport ikke skal brukes eller installeres, se punkt 4.

For informasjon om vedlikehold av et Bestilt Produkt, vennligst se brukerhåndboken for det Bestilte Produktet. Ved spørsmål kan Kunden også kontakte BSH kundeservice via chat, telefon eller dette kontaktskjemaet.

12. FORCE MAJEURE

BSH er ikke forpliktet til å oppfylle, verken helt eller delvis, noen forpliktelse overfor Kunden i henhold til en Avtale dersom det inntreffer en uforutsett hendelse i løpet av Avtalens løpetid som ligger utenfor BSHs kontroll og som påvirker det som er avtalt mellom BSH og Kunden (force majeure). Eksempler på slike uforutsette hendelser er brann, naturkatastrofe, eksplosjon, karantene, pandemi, epidemi, tyfon, oversvømmelse, krig, opprør, arbeidsnedleggelse, streik, enhver form for myndighetsinngrep, sammenbrudd i anlegg eller maskineri (herunder transport) eller andre omstendigheter som BSH ikke har kontroll over.

I tilfelle force majeure suspenderes BSHs forpliktelser i henhold til en Avtale i en periode som tilsvarer den perioden force majeure-hendelsen foreligger. Hvis force majeure-hendelsen vedvarer i mer enn 30 dager fra bestillingsdatoen, har både Kunden og BSH rett til å si opp Avtalen som er berørt av force majeure-hendelsen med umiddelbar virkning ved skriftlig varsel til den annen part. Ingen av partene skal ha rett til noen kompensasjon fra den andre parten som følge av oppsigelse av en Avtale på grunn av force majeure, med unntak av at BSH skal refundere til Kunden alle betalinger som Kunden har gjort til BSH med hensyn til de(t) Bestilte Produktet(ene) som ikke kunne leveres til Kunden.

13. ANSVAR

BSH forutsetter at du har nødvendig kunnskap om montering og installasjon av det Bestilte Produktet. Du er ansvarlig for at det Bestilte Produktet monteres og installeres på en fagmessig måte. BSH er ikke ansvarlig for feil installasjon eller montering.

Med forbehold om de begrensninger som følger av forbrukerkjøpsloven eller annen til enhver tid gjeldende ufravikelig lovgivning, og uten at det berører eventuelle garantier (rettslige eller kommersielle) som gjelder for det Bestilte Produktet, fraskriver BSH seg alt ansvar i den grad det er mulig. Kunden er forpliktet til å iverksette rimelige tiltak for å begrense skaden. Unnlatelse av å iverksette tiltak for å begrense skaden kan føre til at Kunden må bære en tilsvarende del av tapet.

Dersom Kunden, også hvis Kunden er Forbruker, bruker et Bestilt Produkt i forretningsvirksomhet eller til andre kommersielle-, forretningsrelaterte- eller videresalgsformål vil BSH ikke ha noe ansvar overfor Forbrukeren for tap av fortjeneste eller salg, avbrudd i virksomheten eller tap av forretningsmuligheter.

Hvis Kunden ikke er en Forbruker, og i den grad det er tillatt i henhold til gjeldende lov, skal BSHs ansvar være begrenset til direkte skader forårsaket av BSHs bedrageri, uriktig fremstilling, grov uaktsomhet eller forsettlig forsømmelse. BSHs totale ansvar i henhold til enhver Avtale som oppstår som følge av eller i forbindelse med Vilkårene, skal under ingen omstendigheter overstige det totale beløpet som Kunden har betalt til BSH i henhold til den aktuelle Avtalen. BSH skal ikke være ansvarlig for indirekte eller andre skader som følge av et direkte tap (følgeskader).

14. GJELDENDE LOV OG TVISTELØSNING

Disse Vilkårene og Avtalene som inngås i henhold til dem, skal være underlagt norsk rett.

Enhver tvist som oppstår som følge av eller i forbindelse med Vilkårene, skal avgjøres ved Oslo tingrett.

Hvis BSH har gjort avvist et krav reist av en Forbruker, har Forbrukeren også rett til å bringe saken inn for mekling hos Forbrukerrådet enten ved å bruke følgende adresse: Postboks 463 Sentrum, 0105 Oslo, eller ved å besøke deres nettsted www.forbrukerradet.no. Dersom mekling ikke fører til en løsning, kan hver av partene klage saken inn for Forbrukerklageutvalget.

For alternativ tvisteløsning ved kjøp over landegrensene finnes også EU-kommisjonens plattform for alternativ tvisteløsning. Mer informasjon om alternativ tvisteløsning kan finnes på kommisjonens nettsted: http://ec.europa.eu/odr.

15. SELSKAPSINFORMASJON OG KONTAKTOPPLYSNINGER

BSH Husholdningsapparater AS

Organisationsnummer: 942 381 115

Postadresse: BSH Husholdningsapparater AS, Postboks 6593 Etterstad, 0607 Oslo

Telefon til kundeservice: +47 22 66 05 54, +47 22 66 06 00

E-post: e-shop@bshg.com

www.bosch-home.no